Theo

" Ik zou kunnen zeggen: wie mij nu nog niet kent is te laat. Pech gehad. De grap is namelijk dat ik na vijfentwintig jaar op 14 mei 2024 stop met mijn solo-optredens. Toch is er voor mij genoeg  reden om mijn site te vernieuwen en voor de geïnteresseerde reden om deze nog een tijdje te blijven bezoeken. Kijk onder ‘nieuws’ waar ik tot die tijd te zien ben en waarmee."

Theo is een pianist met een eigen stijl. Zijn harmonieën moduleren prachtig, zijn melodieën stromen, zijn muziek kan enorm swingen en hij weet zijn spel zo te timen, dat ieder woord van de tekst altijd spatzuiver op zijn plek valt. Zijn songteksten zijn zonder uitzondering ironisch, gevoelig, beklemmend, een tikje wonderlijk en vol onverwachte wendingen. Veel mensen blijken zich in zijn liedjes te herkennen. Onverbloemd strooit Theo met intieme bekentenissen en lokt hij met mierzoet venijn de confrontatie uit met de toehoorder.

Theo kan zich soms in melancholie hullen en zijn publiek daarin meenemen. Maar dan opeens laat hij de vleugel kraken, barst hij los en slaat toe. Altijd brengt hij zijn verhalen glashelder en met humor over het voetlicht. Zijn soepele stem verbindt al die elementen. In zijn performance doet zijn gelaatsuitdrukking de rest. Je moet Theo dus vooral ook gewoon zien.

Hij had ook kunnen zingen: 'Ik wil scenarist, tekstschrijver, componist, pianist, zanger en performer zijn', want hij is het allemaal. Op verzoek maakt Theo muziek voor onder andere film-, theater- en televisieproducties. Hij schrijft niet alleen muziek, maar ook liedteksten en columns in opdracht van anderen. Hij ontwikkelt theaterconcepten en verzorgt muzikale entr'actes en concerten voor bedrijven en instellingen. Daarnaast componeert hij radio- en televisiecommercials die hij ook kan inspreken.

Voorbeelden van filmmuziek van zijn hand: Bij Nader Inzien, Leedvermaak, Op afbetaling, Gaston's Oorlog, Het jaar van de Opvolging, Loenatik, de Moevie en de tv-serie Wilhelmina van Olga Madsen. Nijland is ook de schrijver van het repertoire van de roemruchte The Shooting Party. Ook theatermakers maken veelvuldig gebruik van zijn muziek, waaronder Brigitte Kaandorp (onder meer in Lente), Joep Onderdelinden en Hans Croiset in een door hem geregisseerd toneelstuk One Flew over the Cuckoo's Nest.